Tuesday, March 08, 2011

Nikon D90 vs Canon 60D or Nikon D7000...mana mau pilih daaaa.....

Lately nie asyik dok pikir pasal 3 jenis nie jer....baca macam2 review kt internet n also tanya kawan2 yg mana is a better option....jawapannya ialah smua nya tk berapa memuaskn sbb smua org ada preference sendiri....aduiii poning2....so cam mana skrg...saya plan nk beli n nk pakai at lease utk 3 tahun lah kurang2 nya....sbb tu nk pikir beli bda yg betul2 puas hati...x nk laa nanti dh beli lpas 1 tahun dh nk tukar....sbb dari asyik tukar body baik tambah lens2 untuk kita guna....dlm 3 nie d90 n 60d harga adalah paling dekat @ tk jauh beza sgt...walaupun spec dia berbeza byk laa jugak....tp dua2 ada kelebihan tersendiri....n d7k adalah yg paling mahal tp spec mmg terbaik antara 3 nie....pasal spec apa smua nie actually ramai yg kata tangan yg pegang kamera tu yg penting utk produce gbr yg bagus...sbb ada kawan2 yg masih pakai d80 n 450d tp still dpt gbr yg jauh lbih baik dari yg pakai latest kamera....
Entah laa saya pn dh pening pasal nie...sbb klu rega 2-3 ratus ok laa...nie beribu2 so klu blh nk biar investment yg kita buat tu berbaloi dgn apa yg kita dapat....

kt bwh nie ada print screen comparision pasal 3 kamera nie...help me decide please!!!!!.....




3 comments:

kekuatan said...

keh3... aku da agak da.

mula2 skali kau kena tetapkan pendirian, camera ni nanti kau nak guna mainly utk amik gambo je ke atau nk wat video skali.

mcm aku, aku nak wat video gak (insyaAllah), maka pilihan paling jelas adalah 60D sbb ada articulated screen. plus video mode dia ada banyak, bleh main nak movie style ke, tv style ke... sbb kedua plak adalah kerana harga yg lebih murah berbanding d7000 (walaupun ini kamera idaman beberapa bulan lepas). nak amik d90 mcm tak berbaloi untuk kepuasan bervideo aku.

satu lagi, daripada review yg aku baca walaupun d7000 bleh continuous shoot 6fps, 0.7 lebih laju dari 60D, tapi untuk jumlah yg byk dalam satu2 period, frame rate dia akan turun mendadak. berbeza ngn canon yg lebih steady.

sbb seterusnya adalah canon dah ada kilang lens sendiri kat malaysia, untuk masa depan aku lihat ni sbg pelaburan yg baik, mungkin harga bleh jadi lebih murah, promosi itu ini, dan warranty cover yg lebih baik.

insyaAllah aku nak angkat sebiji minggu ni kalau takde halangan. untuk kau lak wan, kot2 tak jadi tukar system, kau pertimbangkanla utk angkut lens nikon aku nanti k? huhuhu.

Kekuatan

kekuatan said...

oh ye, satu lagi pendapat aku. jangan terlalu melihat beza spesifikasi antara 2 model. lihatlah yang mana lebih praktikal untuk kegunaan peribadi.

cth: d7000 bleh sampai iso 25.6k berbanding 60d yang hanya 12.8k, tapi, berapa kerap kau nak guna mode 15.6k tu?

although, focus point d7000 yg sampai 39 tu amatlah mengujakan. aku dah try. dems.

Unknown said...

hehehe....so kita leh kira ambik pukal laa smua lens nikon tu yek...hehhehe....
apa pn menarik gak apa yg kau utarakan nie....bg aku pn bukan laa teruja sgt pasal video tu...tp maybe akan ada keperluannya 1 day n skrg trending dlm kamera pn smua nk ada video n articulated screen....so x da laa terasa tertingal klu pakai 60d kan...
pasal iso tinggi tu betul gak kn...bkn tetiap hari nk guna Hi-ISO....hhmmm....
tq tq for the remarks....